ניפוץ מיתוס האוכל

פרגיות?

כמו שאנחנו יודעים – אוהבים לתחמן אותנו ובעיקר בתחום המכירות והשיווק. תחום המזון הוא נפגע עיקרי מניסיונות להונות את הצרכן ולמכור לו מוצרים נחותים במסווה של מוצרי יוקרה (וכמובן במחיר המתאים). קחו למשל את התיאור הבא:

"אסקלופ בציפוי פריך על מצע מחית ירקות שורש" – זהו תיאור מאוד מאוד מגרה לשניצל ופירה.

הבנתם את העניין? נותנים שמות שנשמעים טוב – ואתם מקבלים מוצר רגיל (טעים ככל שיהיה). אז במאמר הזה אני אתן לכם דוגמאות נוספות על קצה המזלג על מנת שתדעו על מה אתם הולכים לשלם בקופה.

פרגיות

אולי ה"עבודה בעיניים" הכי גדולה במדינה בתחום המזון.

על פניו – הפירוש המילולי של פרגיות זה עוף צעיר. אז כשאתם קונים פרגית (בד"כ ב60 ₪ לקילו) אתם מצפים לקבל בשר של עוף רך ועסיסי.

בפועל – אתם מקבלים כרעיים ללא עצמות. כן כן, במקום לתת לכם עופיונים או חזה של אפרוח – לוקחים כרעיים ופולקע (בד"כ עד 20 ₪ לקילו) – מפרקים אותם מהעצמות (2 דקות עבודה למי שמיומן בכך) ומוכרים לכם בשם "פרגית". הבשר אמנם רך ועסיסי – אבל הוא לא פרגית.

סיבה לקנות: זה בכל זאת טעים וקל להכנה. וגם פירוק ירכיים זה קצת מבאס.

סיבה לא לקנות: כי לקנות ירכיים ולפרק אותן זה מקסימום 5 דקות. פרגיות מוכנות זה יקר פי 3-4.

בשר טחון מיושן

על פניו – בשר מיושן נחשב לטוב יותר מבשר טרי. היישון אמור לפתוח את קשרי הדם והבשר ולהפוך אותו לרך יותר ולהעצים את הטעמים שלו.

בפועל – יישון הבשר המיועד לטחינה נעשה בהקפאה – דרך היישון הכי פחות מומלצת. כך שלמעשה אתם מקבלים בשר מופשר. רוב קניית הבשר הטחון לבית מיועד להקפאה – כלומר אם תקנו בשר טחון אשר יושן בהקפאה – אתם בעצם מקפיאים בשר שכבר הוקפא והופשר. דבר שמומלץ מאוד שלא לעשות. לכן אם אתם קונים בשר להקפאה – הקפידו לקנות בשר טרי (שלצערנו עולה כמעט כפול) – או בשר קפוא ממקפיא הבשר (שלא עבר תהליך הפשרה ולכן ניתן להמשיך להקפיא אותו בבית).

סיבה לקנות: אם מכינים את הבשר באותו יום. וזה גם חצי מחיר.

סיבה לא לקנות: מנינו לעיל. וגם כשמבשלים בשר טחון מיושן- הוא צמיגי והרבה פחות טעים.

חלב אורגני

על פניו – בשנים האחרונות מופצת שמועה כאילו החלב המשווק בחנויות ובשווקים מלא בהורמונים ואנטיביוטיקה ומכיוון שכך – חברות למזון אורגני קפצו על ההזדמנות והחלו לשווק חלב אורגני. כלומר חלב נקי מתוספות שמגיע מפרות שאוכלות רק מזון אורגני.

בפועל – בניגוד לשמועות החלב בישראל נחשב לאחד המשובחים בעולם והוא נקי מאנטיביוטיקה והורמונים. יותר מזה – מכל משלוח של חלב לשיווק לוקחים דגימות ובמידה ונמצאות אפילו שאריות של אנטיביוטיקה (במקרה של פרה שקיבלה טיפול) – משמידים את כל החלב מהמשלוח והרפת הסוררת משלמת על הכל. כך שאתם יכולים לשתות חלב טרי רגיל ללא חשש.

סיבה לקנות: בשביל הפוזה.

סיבה לא לקנות: המחיר.

בשר מעובד

אם עניין הפרגיות הוא התחמון הכי גדול – בשר מעובד הוא בהחלט לא רחוק ממנו במיקום.

על פניו – נראה נתח בשר עסיסי, יפה ובעל מאפייני טריות ברורים במחיר נמוך ממקבילו הטרי.

בפועל – מדובר בעבודה בעיניים בצורה המכוערת של המילה. המילה "מעובד" פירושה – שהוזרקו לבשר כ10% נוזלים (לעיתים בתוספת פוספטים, מייצבים ועוד כל מני הפתעות). מה שקורה זה שמנתח הבשר ה"עסיסי" שקניתם – יישארו לאחר הבישול כ80-85% מהמשקל המקורי (10% מהניפוח, והשאר כחלק מהתהליך הרגיל של התאדות והפרשת נוזלים). ובנוסף – הבשר המעובד הוא איכותי פחות וטעים פחות מבשר טרי אמיתי. כך שבשורה תחתונה – כשאתם קונים בשר מעובד בעצם שילמתם 15% סתם וכדאי לבדוק אולי קניית בשר טרי תהיה משתלמת יותר (בטוח שזה יהיה טעים ומוצלח יותר)

סיבה לקנות: רק אם באמת אין ברירה ואין בשר אחר. מה גם שהוא זול יותר.

סיבה לא לקנות: אחרי הפחת (של המים) ההבדל במחיר לא כזה משמעותי.

איך בוחרים בשר איכותי?

דגים קפואים

ממש כמו הבשר המעובד – כך יש גם דגים מעובדים. בד"כ מדובר בפילה דגים קפואים, כמו דג הסול  (פוטית) הפופולרי.

על פניו – הדגים נראים יפה, ארוזים, מפולטים וללא עצמות. הם כבר מוכנים לשניצל שלכם עוד בסופר.

בפועל – מדובר בדגים שהם לרוב מיובאים מסין ואם תסתכלו טוב על האריזה תראו את המלל המדהים הבא: "מכיל 80% דג" כלומר כל נתח דג הוא למעשה 80% דג ו20% חומרים מוזרקים (כימיכלים, פוספטים ומים). נשמע מפחיד? בואו נגיד שזה לא הכי מומלץ לצרוך דגים כאלו.

סיבה לקנות: הנתחים בד"כ נקיים מעצמות ומוכנים לבישול.

סיבה לא לקנות: אלוהים יודע מה מסתתר ב20% לא דג שיש שמוצר. רכשו דגים טריים, בקשו מהמוכר \ קצב \ דייג שיפלט לכם במקום. תרוויחו מזה גם אקסטרה של אומגה 3.

איך בוחרים דגים טריים?

יין לבישול

על פניו – מדובר ביין שמיוצר במיוחד לבישול. הוא זול יותר מיין לשתייה ומוצע כיין להכנת צירים ורטבים שזקוקים ליין אדום.

בפועל – מדובר ביין נחות במיוחד שאי אפשר למכור אותו כיין רגיל ומוכרים לכם אותו בתור "יין מיוחד לבישול". הכלל הידוע אומר ש"מבשלים רק עם יין ששותים". גם אם זה עולה עוד כמה שקלים – אל תזלזלו בעצמכם ובמתכונים שלכם. ההבדל בטעם הוא אדיר. אני לא אומר לקנות יין ב200 שקל – יש יינות מעולים גם ב40 ₪ תשתמשו בהם.

סיבה לקנות: אין.

סיבה לא לקנות: ככל שהיין שתבשלו איתו יהיה משובח יותר – האוכל שתבשלו איתו יהיה טעים יותר.

איך לבחור יין לארוחה שלכם?

 

רעבים אבל לא בא לכם לבשל?!
קבלו קוד בשווי 30 שח להזמנה ב Wolt!
(בעצם 15*2 אבל עדיין אחלה!)
תקף למשתמשי WOLT חדשים בלבד! כמות הקופונים מוגבלת!

Thank you!

We will contact you soon.

Related posts

טיפים לבחירת תפריט שמתאים לאירועים

מדריך לתערובות תבלינים

מתכונים טעימים למסעדה כשרה