מתכונים קלים מתכונים צמחוניים ספרינג רול – דפי אורז ממולאים בירקות

ספרינג רול – דפי אורז ממולאים בירקות

מאת אסף כהן

ספרינג רול – דפי אורז ממולאים בירקות

על ידי 8 ביוני 2016

ספרינג רול, שאפשר לתרגם את שמו לרול (בצק או עלה מגולגל) אביבי, הוא מאכל שמוכר מן המטבח הסיני, שם הוא מוגש במגוון אופני מילוי, בישול וטיגון. הספרינג רול המוצע כאן - לא מטוגן, והוא מלא ירקות ובריא מבחינת ערכים תזונתיים. מתוך רשימת הירקות שלפניכם בחרו את אלו שאתם אוהבים במיוחד.

מי שמעוניין לגוון יכול להוסיף גם קוביות טופו אפוי, אטריות אורז מבושלות ומסוננות, אבוקדו, אצות, פטריות וכל מרכיב או ירק אהוב אחר.

מרכיבים



הוראות הכנה

  • מקלפים את הגזרים וחותכים לרצועות דקות דקות.
  • מקלפים את המלפפונים,וחותכים אותם לרצועות דקות דקות - אבל את החלק עם הגרעינים משאירים בחוץ.
  • חותכים את העלים הירוקים לרצועות דקות.
  • מכינים קערה שטוחה עם מעט מים פושרים.
  • משרים בקערת המים דף אורז אחד למשך מספר שניות (לא יותר מאחד בכל פעם! אחרת הכל ידבק לכם למקשה אחת).
  • מנגבים בעדינות עם מגבת ללא סיבים - או נייר מגבת (שלא ישארו סיבים על הדף).
  • מניחים את דף האורז על גבי צלחת שטוחה.
  • מניחים על דף האורז, בחלק המרכזי התחתון (השאירו שוליים לקיפול) מעט מרצועות הירקות הדקות והעלים הדקים, בתלולית קטנה ומוארכת.
  • בשלב הזה ניתן לטפטף כמה טיפות של מיץ לימון על הירקות, ולתבל במעט מלח ופלפל, לפי הטעם.

ועכשיו... מגלגלים:

  • תחילה מקפלים את צדי הדף לכיוון תלולית הירקות, ואז מלמטה למעלה (מהחלק שסמוך אליכם והלאה), עד שהרול נסגר - ממש כמו עלי גפן או אגרולים.

זהו! הרולים מוכנים!

ניתן להגיש בלווית רטבים ומטבלים מרעננים. הנה כמה רעיונות למטבלים מומלצים:

  • שמן זית עם מעט מיץ לימון טרי. חובבי החריפות יכולים להוסיף פרוסות פלפלון חריף (לא מומלץ במקרה של מעי רגיז, וכך גם שני המטבלים/רטבים שמופיעים בהמשך)
  • טחינה ושום
  • רוטב סויה עם נענע קצוצה

חשוב לציין: אם אתם סובלים מבעיית עיכול כלשהי – צרבת, מעי רגיז או מחלת מעי דלקתית – כדאי להיוועץ באיש מקצוע לפני בחירת מרכיבי המנה, על מנת לוודא שהיא מותאמת לכם. כמו כן, מוזמנים לפנות אלי על מנת לבנות תפריט מאוזן, בריא ומותאם אישית, שיסייע בשיקום ובשיפור פעולת מערכת העיכול.

בתאבון!

מאיה נאור, מטפלת ברפואה סינית במכון גסטרו במרכז הרפואי שיבא, בתל השומר ומטפלת בילדים ומבוגרים בקליניקה פרטית בתל אביב.

מזונות מחממים ומקררים על פי הרפואה הסינית

עייפות, תחושת לאות וכבדות, נפיחות וגזים – תופעות אלו ואחרות יכולות להיות קשורות, על פי הרפואה הסינית, בתזונה ובאופן ספציפי יותר – באנרגיה של המזון – "חמה" או "קרה". מזונות ומאכלים "חמים", כדוגמת מזון חריף, יוצרים חום בגוף, וגורמים להזעה ולנידוף החום כלפי חוץ. מזונות "קרים" מפנים את האנרגיה פנימה ומטה, והם בעלי יכולות חידוש ושיקום רקמות בגוף. מזון שניתן לאכול ללא בישול – חלק מן הפירות והירקות למשל, נחשבים כמזונות "מקררים", והם מתאימים למי שסובלים מחומציות יתר במערכת העיכול, ריפלוקס וצרבת.

ירקות מקררים: מלפפון הוא ירק בעל אנרגיה קרה, נחשב כיעיל בפינוי רעלים ומתאים למי שסובלים מדלקתיות במערכת העיכול. חסה, דלעת וצנון, נענע ודגנים נחשבים גם הם למזונות מקררים.

ירקות מחממים: בין הירקות המחממים ניתן למצוא כרוב, גזר ופטרוזיליה. הפטרוזיליה ידועה כמשפרת ומועילה בתהליכי עיכול.

אורז לבן ומוצריו – כדוגמת דפי האורז – נחשב כמזון קל לעיכול, שמאט את פעולת המעיים, ועל כן מומלץ לאכילה במצבי מעי רגיש ורגיז.

צילומים מאת מאיה נאור

הדפסה

בטח תשמחו להכין גם: