מתכונים קלים טיפים והגיגים שדרוג לסימני ראש השנה

שדרוג לסימני ראש השנה

מאת אסף כהן
תפוח בדבש (צילום: Maria Clara Moraes)

כמו כל חג יהודי – גם ראש השנה סובב סביב אוכל. אבל לא סתם – סעודת ראש השנה נפתחת בסימני החג שהם מאכלים אשר מסמלים דברים שונים וטובים שאנחנו מאחלים לנו ולכל עם ישראל לקראת השנה החדשה. וכמו כל דבר ביהדות – גם כאן לכל עדה יש מנהגים משלה, סימנים משלה ומאכלים משלה – וכמובן – שמות שונים לכל מאכל. אבל הבסיס הוא קבוע ואיתן.

כולנו מכירים את התפוח בדבש, הסלק, הכרישה, הלוביה, הרימון, הדלעת, ראש הדג ועוד כהנא וכהנה. כל שנה אותו דבר משעמם ומעייף. אז הנה לפניכם, ממש כמו שעשינו בפסח עם שדרוג קערת הסדר – אנחנו מציעים לכם את שדרוג סימני החג כדי שראש השנה יהיה לכם שולחן מרענן וטעים במיוחד! דברים כמו גרעיני רימון, ראש של דג ולוביא קצת היה קשה לנו למצוא מה לשדרג בהם – אבל לכל השאר יש ויש.

תמר – מה כבר אפשר לשדרג בתמר? הוא מתוק וטעים כמו שהוא. אבל – אם תפתחו אותו – ותחליפו את הגרעין באגוז מלך – שדרגתם את התמר ברמה אחת למעלה.

כרישה – נקראת גם "כרתי" (יש המכירים אותה בתור לוף או פרסה). בד"כ המנהג הוא לברך את הברכה עליה ("שיכרתו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתינו") – ולשבור את הגבעול לשני חלקים – ולהניח בצד. אז במקום זה – אפשר שכולם יהנו מהירק המיוחד והטעים – ולהכין קציצות פרסה נהדרות.

סלק – הירק המפורסם ביותר של סימני ראש השנה. כאן אנחנו מציעים לכם במקום לבשל ולהגיש – להכין סלט סלק טעים. או – למתקדמים – להכין לביבות מעלי מנגולד – שהם למעשה עלי סלק.

דלעת – נקראת "קרא" ("שתקרע רוע גזר דיננו ויקראו לפניך זכויותינו") ובד"כ מוגשת בקוביות לאכילה. ניתן לשדרג אותה ולהכין את הדלעת בתוך בצק פילו או בבורקס ואפשר גם להשתדרג ולהגיש חטיף דלעת ערמונים מעולה.

תפוח בדבש – אז מה כבר יש לחדש במאכל הכה מוכר ומסורתי של התפוח בדבש? לא הרבה. אבל אם תתעקשו על תפוחים מזן יונתן שהם יותר מתקתקים ותחליטו שהשנה אתם משקיעים בדבש איכותי (ולא הדבש סוג ג' שמוכרים בסופר) תגלו שגם תפוח בדבש יכול להשתדרג מאוד.

אז הנה לכם רעיונות לשדרוג סימני החג. נכון – יש עוד סימנים של עדות נוספות שלא נכתבו (ריאות, חומוס ועוד) אבל רצינו לתת לכם טעימה ממה אפשר לעשות מסימני הסדר – יותר מסתם לבשל אותם כמו שהם ולהגיש. תנו דרור ליצירתיות שלכם. גם על פי ההלכה – מותר להוסיף לראש השנה סימנים חדשים ולהוסיף ברכה אישית שתקשר את המאכל לשנה חדשה ומתוקה.

ואם עדיין לא החלטתם מה לבשל לחג – למה אתם מחכים? כנסו עכשיו להצעת ההגשה לראש השנה שהכנו רק בשבילכם!

שנה טובה ומתוקה!

בטח תשמחו להכין גם: