מתכונים קלים טיפים והגיגים ארוחת בוקר

ארוחת בוקר

מאת אסף כהן
ביצת עין

כל הרופאים, הדיאטנים ואנשי התזונה תמימי דעים בעניין – ארוחת בוקר היא הארוחה הכי חשובה ביום. תפקידה לספק לגוף את האנרגיה הראשונית של היום על מנת שנוכל לתפקד בצורה מיטבית בתחילת היום. אפילו בגמרא במסכת בבא מציעא מוזכרת ארוחת בוקר (ובלשון התלמוד "פת שחרית") כחלק חשוב בטקסי הבוקר – שמטרתה לחזק את הגוף ולמנוע חולשות ומחלות.

יתרונות באכילת ארוחת בוקר

מחקרים הוכיחו כי אנשים אשר אוכלים ארוחת בוקר צורכים במהלך היום פחות קלוריות מאנשים אשר מוותרים על ארוחת בוקר. ובנוסף הוכח כי אנשים אשר מקפידים על אכילת ארוחת בוקר סובלים פחות מכולסטרול גבוהה ונהנים מרמת סידן , ויטמינים ומינרלים בריכוז גבוה בגוף. כמו כן רוב ארוחות הבוקר מכילות סיבים תזונתיים רבים, בעיקר בישראל – שנוהגים לאכול ירקות ופירות בבוקר.

ישנם גרסאות רבות ומגוונות לארוחת בוקר. יש שיסתפקו בדגני בוקר עם חלב, יש שיאכלו טוסט עם ריבה – ויש שישקיעו כמה דקות בהכנת חביתה מפנקת עם סלט חתוך. אך ישנן כמה ארוחות בוקר שנחשבות לקלאסיות בעולם ואנחנו ניתן עליהן דגש.

ארוחות בוקר בעולם

אחד ההבדלים הגדולים שרואים בין מדינות, ובעיקר בבתי מלון ואכסניות בארץ ובעולם זה השוני שבין ארוחות הבוקר. בעוד במלונות בישראל נהוג להגיש מכל טוב ובכמויות אדירות ממיטב המטבח החלבי – במלונות ואכסניות באירופה יסתפקו בקפה ומאפה ובמקומות יוקרתיים יותר יציעו לכם גם נקניקים וגבינות. לפניכם פירוט מושגי ארוחת בוקר כפי שנהוג במלונות בארץ ובעולם:

ארוחת בוקר קונטיננטלית

זו ארוחת הבוקר הנפוצה ברוב ארצות אירופה במלונות ובאכסניות כאחד. מדובר בארוחת בוקר דלה יחסית אשר מטרתה לתת לבטן ולגוף את מינימום הפחמימות הדרושות לו בשביל להחזיק עד ארוחת הצהריים. ארוחת בוקר קונטיננטלית תכיל לרוב: קפה או שתיה חמה אחרת, מאפה (קרואסון) לחמניה וחמאה או ממרח מתוק כמו ריבה או ממרח שוקולד.

לעיתים רחוקות יוגש עם ארוחת בוקר קונטיננטלית גם נקניקים קרים כמו סלמי או פסטרמה.

ארוחת בוקר אנגלית

ארוחת בוקר אנגלית כשמה כן היא – ארוחת בוקר הנהוגה באנגליה ולמעשה ברחבי ממלכת בריטניה. ארוחת בוקר זו היא עשירה הרבה יותר מארוחת הבוקר הקונטיננטלית ומכילה הרבה יותר מוצרים. אולם למרות שהיא מכילה לא מעט מוצרים – נוהגים להגיש רק מעט מכל דבר כיוון שהארוחה עשירה בשומן.

ארוחת בוקר אנגלית תכיל: לחם מטוגן או טוסט עם חמאה, ביצה כלשהי (בד"כ מקושקשת או שלוקות) נקניקיות, עגבניות שעברו בישול כלשהו (כלומר לא חיות), פטריות מטוגנות, מנה העשויה מתפוחי אדמה (פירה ,צ'יפס, לביבות לטקס ועוד) וכמובן קטשופ. השתיה בארוחה תהיה קפה, תה או מיץ טבעי – לרוב תפוזים.

בשנים האחרונות לא מעט מלונות באירופה אימצו את ארוחת הבוקר האנגלית על מנת לתת מענה גם לקהל היותר מפונק שרוצה אוכל יותר משביע לארוחת בוקר, בעיקר במלונות 4-5 כוכבים.

ארוחת בוקר ישראלית

מדובר, כמובן, בארוחת הבוקר העשירה, המפנקת והיקרה ביותר מכל ז'אנר ארוחות הבוקר. אך כאן בניגוד לארוחות הקודמות יש הבדל בין ארוחת בוקר ישראלית המוגשת במסעדה לבין ארוחת בוקר ישראלית המוגשת במלון.

ארוחת בוקר ישראלית במסעדה

ארוחת הבוקר הישראלית שתוגש לכם במסעדה תהיה העשירה והמפנקת ביותר בתפריט. לרוב היא תכיל אומלט משני ביצים עם תוספות של עשבי תיבול, גבינה, פטריות ובצל. גבינות לבנות, גבינה צהובה, סלט ירקות או ירקות חתוכים, חמאה, ריבה, קפה ומיץ טבעי. במקומות רבים יוסיפו סלטים ייחודיים ותוספות מפנקות לתפריט – אך הבסיס הוא זהה. מנה זו מכילה את מרבית אבות המזון ונחשבת לבריאה יחסית לעומת הארוחות השמנות שציינו קודם (כמו ארוחת הבוקר האנגלית).

ארוחת בוקר ישראלית במלון

שפים ובעלי מלונות מכל העולם מגיעים לישראל על מנת ללמוד איך מייצרים ארוחות בוקר כל כך עשירות ומפנקות – וכמובן איך לתמחר אותן כיוון שמדובר בשפע עצום של מזון איכותי ויקר. כך שאם שאלתם את עצמכם מדוע המלונות בישראל יקרים כל כך – התשובה האמיתית היא – בגלל ארוחת הבוקר.

ארוחת בוקר ישראלית במלון תכיל את המרכיבים הבאים: לחמים מכל הסוגים והמינים, מבחר עצום של דגני בוקר, מיצים טבעיים רבים, גבינות קשות וגבינות למריחה במבחר סוגים, ביצים בשלל צורות הכנה – החל ממקושקשת דרך ביצים קשות וכלה באומלטים בהכנה עצמית ושקשוקות. פנקייקים, מעדנים ויוגורטים, עוגות ומאפים, פשטידות, ירקות טריים, פירות העונה – והכל בבופה בהגשה עצמית וללא הגבלה.

בטח תשמחו להכין גם: