מתכונים קלים טיפים והגיגים איך לבחור יין מתאים לארוחה – מאמר אורח

איך לבחור יין מתאים לארוחה – מאמר אורח

מאת אסף כהן

ישראל עברה בשנים האחרונות מהפכה בתחום יצור וצריכת היין ותרבות היין השתרשה בחיי היום יום של הישראלים אשר נהנים משתייה של יין עם ארוחות ולא רק באירועים חשובים. בעקבות העלייה בצריכת היין הוקמו יקבים חדשים, חנויות המתמחות ביין וממליצי יין במסעדות, הכול במטרה לענות על הביקוש של מגוון יינות איכותיים אשר מתאימים לארוחות שונות.

אם בעבר הידע של הצרכן הסתכן ביין אדום לארוחה בשרית ויין לבן לארוחה חלבית, היום הקניה הפכה להיות "חכמה" ומדויקת יותר. הצרכנים למדו איזה סוג יין משתלב בצורה אופטימאלית עם הארוחה ויכול להעשיר ולהשלים אותה בארומה ובטעמים מיוחדים.

אפשר לחלק את הארוחות למספר קטגוריות ומשם לספק כללים, אשר גם בלי ידע נרחב יהיה ניתן להבין בקלות לאיזה סוג יין עדיף לכוון בכל ארוחה. כמו כן ניתן ומומלץ להיעזר גם בחנויות יין מתמחות, בהן יכול הצרכן להעמיק את הידע ולבחור או לקבל המלצה ליין או יקב מועדף.

איך לבחור יין מתאים לארוחה?

ארוחות בשריות

צריך לצאת מהתפיסה הרווחת שארוחה בשרית הולכת עם יין אדום מסוג מרלו או קברנה סוביניון, מכיוון שיש ארוחות בשריות שהולכות מצוין עם יינות לבנים שיכולים לתת קונטרה נוספת לארוחה. בשביל לפשט את התהליך צריך להבין שבחירת היין צריכה לבוא בניגודיות מסוימת לטעם המנות. לדוגמה: במנות בשר פיקנטיות או בעלות חריפות מסוימת כדאי לבחור יין שיאזן את הטעם ואפילו להעדיף יין עם מתיקות קלה כדוגמתה רזלין חצי לבן.

ארוחות שהטעם הבולט שלהן הוא חמוץ יותר, עדיף לא לשבור בהן את החמיצות וללכת על יין ישראלי בעל חמיצות מעודנת אשר ילווה את הטעם החמוץ של המנה, וייתן נופח משמעותי יותר לסוג טעם זה. ישנם מספר סוגי יינות אפשריים, לדוגמה: ירדן סובניון בלאן שהוא יין יבש אך קליל.

מכיוון שתפקיד היין הוא להעצים את טעם הבשר אך לא לקחת ממנו את כל תשומת הלב, בארוחות בשריות שמתבססות על בשר אדום וללא הרבה תבלינים, (כדוגמת ארוחות סטייקים בהן טעם הבשר שולט בארוחה), כדאי לבחור יין אשר תפקידו יהיה להעצים את טעם הבשר על ידי שינוי הטעם הטעמים בפה במהלך הארוחה. כאן בהחלט רצוי לבחור יין אדום איכותי. יינות שמומלצים במקרה כזה הם יינות מרלו לסוגיה השונים. מרלו הינו יין אדום יבש בעל טעם פירותי ומלא ובעל נוכחות.

ארוחות דגים

כידוע במחוזותינו, יין לבן מאוד מתאים לארוחת דגים בגלל הקלילות שלו, אך לא תמיד. יש ארוחות דגים אשר הולכות עם יין אדום בצורה מופלאה ומשדרגות את ארוחת הדגים. בדרך כלל, היין האדום שיתאים לארוחת דגים יהיה יין אדום קל וצעיר כדוגמת 'פינו נואר'. אם נחזור ליין לבן אשר בדרך כלל יככב בארוחות דגים -נוכל לחלק את סוגי ארוחות הדגים למספר סוגים ולפיהן נתאים את היין. ארוחת דגים נאים (למשל סושי) הולכת מצוין עם יינות מבעבעים לסוגיהם השונים. לעומתם, לארוחות דגים צלויים או בגריל מומלץ יין לבן יבש כדוגמת שרדונה, שהוא יין רענן וקל אך מכיל ריכוז טעמים אשר משתלבים בצורה טובה עם ארוחה כזו.

יינות קינוח

למרות שתרבות היין בישראל היא יחסית מצומצמת לעומת ארצות עם תרבות יין מפותחת יותר, ויינות קינוח פופולאריים עוד פחות, תופתעו לגלות כי יין קינוח יכול לשדרג כל סיום ארוחה לחוויה. יין קינוח מטרתו ללוות את מנת הקינוח שהיא בדרך כלל מתוקה אך יכול גם לבוא לאחר מנת הקינוח או במקום הקינוח או לצד בר קינוחים עשיר שאפשר להזמין בקלות עם משלוח שוקולד. יינות הקינוח הם יינות שמותאמים לסיום ארוחה, והם בדרך כלל מתוקים וקלילים לדוגמה יין פורט או סוטרן. וחשוב להדגיש שיינות אלה מתוקים ולכן במידה ושותים אותם בזמן אכילת הקינוח – עדיף שהקינוח יהיה בטעמים ניטרליים או לא דומיננטיים במיוחד.

המאמר נכתב על ידי מוטי בודביקה

 

בטח תשמחו להכין גם: