מתכונים קלים טיפים והגיגים מדריך לתערובות תבלינים

מדריך לתערובות תבלינים

מאת אסף כהן

מי שהמטבח קרוב לליבו ולא רק בכדי לאכול, אלא גם כדי לבשל, יודע שתבלינים הם מצרך חיוני במיוחד. התבלינים מסייעים לנו להעניק למזון טעמים משובחים וייחודיים, אבל מה לגבי תערובות תבלינים? ובכן, ישנן כמה תערובות תבלינים ארומטיות במיוחד ובריאות שכדאי להכיר:

תערובת תבלינים ראס אל חנות

תערובת התבלינים "ראס אל חנות" מקורה במטבח הצפון-אפריקאי, ופירושה ממרוקאית הוא "ראש החנות". כל חנות תבלינים יוצרת את התערובת הייחודית לה כך שהרכב התערובת משתנה בין חנות לחנות. תערובת זו מכילה כ- 15 תבלינים שונים, ביניהם ניכר מאוד ריחו של הקינמון. בין התבלינים שמכילה התערובת, ניתן למצוא אגוז מוסקט, פלפל שחור, ציפורן, כמון ותבלינים נוספים. קיימים אזורים בצפון-אפריקה שנוטים להוסיף לתערובת התבלינים המרוקאית עלי כותרת מיובשים ומפוררים של ורדים. לתערובת זו שימושים רבים, בייחוד במאכלים מרוקאים או מאכלים שמעוניינים להעניק להם ארומה צפון-אפריקאית.

לאילו מאכלים התערובת משמשת?

בתערובת זו נוטים לתבל את הקציצות המרוקאיות, בשר טחון, תבשילי אורז, תבשילי קדירה שונים כמו מרקים ואף תבשילי טאג'ין בשריים.

תערובת תבלינים טוסקנה

טוסקנה היא תערובת תבלינים ייחודית שמגיעה מהמטבח האיטלקי ונקראת על שם אחד מחבלי הארץ של איטליה. אם אתם תוהים איזה תבלינים ניתן למצוא בתערובת האיטלקית המשובחת הזו, וודאי תשמחו לדעת כי חלק ממרכיביה כוללים רוזמרין, קימל, עלי דפנה, פטרוזיליה, אורגנו, מלח ים, שום ופפריקה.

לאילו מאכלים התערובת משמשת?

תערובת זו מעניקה למאכלים טעם ייחודי והשימוש בה ניכר בייחוד במאכלים איטלקיים כמו פיצות, סוגי פסטות שונים וסלטים. מאכלי המטבח האיטלקי אינם היחידים שנהנים מתערובת זו משום שניתן לתבל עמה תפוחי אדמה אפויים, אנטיפסטי, קציצות, שניצלים, דגים ואף בשרים על האש. אחת ההמלצות לשימוש בתערובת משלבת חומר גלם נוסף: שמן הזית. כך, על ידי ערבוב התערובת עם מעט שמן זית, ניתן לתבל מגוון רחב של מאכלים ולהעניק להם ניחוח טוסקני איכותי ויוצא דופן.

חוויאג'

תערובת התבלינים הזו היא תערובת המוכרת במטבח התימני המסורתי. למעשה, קיימת תערובת חוויאג' המשמשת לקפה ותערובת שונה נוספת המיועדת לתיבול מרק. אמנם שתי התערובות מכילות הל, אך הן שונות לחלוטין האחת מהשנייה. תערובת חוויאג' לקפה מכילה בין היתר קינמון וציפורן ואילו תערובת חוויאג' למרק מועשרת בכורכום, פלפל שחור, כמון, כוסברה ולעתים גם התבלין שמתכתב עם מאכלים תימניים רבים: חילבה. בתערובת זו קיימים כמה תבלינים בריאים במיוחד כמו הכורכום הידוע בתכונותיו החיוביות משום שהוא מוכר כנוגד חמצון, אנטי דלקתי ואף מוריד כולסטרול. כמו כן, גם הכמון ניכר בתכונות מועילות מכיוון שהוא מכיל ברזל, מגנזיום ומחזק את המערכת החיסונית

לאילו מאכלים התערובת משמשת?

כאמור, תערובת התבלינים משמשת בעיקר לתיבול מרקים מסוגים שונים כמו מרק שעועית, מרק ירקות או מרק רגל. אך יחד עם זה, רבים נוטים להעשיר עם התערובת מאכלים נוספים כדוגמת בשרים, מעורב ירושלמי ועופות.

 

תערובת בהרט

תערובת התבלינים שנחתה אצלנו הישר מהמטבח המזרח תיכוני היא הבהרט, שהשימוש בה ניכר במטבח העיראקי ובמטבח הערבי. פירוש המילה "בהרט" הוא תבלינים, כך שצורת היחיד של מילה זו היא "באהר". התערובת יכולה להופיע בגרסאות שונות כשמרכיביה יכולים להיות ציפורן, אגוז מוסקט, קינמון, זרעי כוסברה, פלפל שחור, פלפל אנגלי, הל וכמון. תערובת זו מכילה תבלינים חיוניים לגוף, כמו הכמון הידוע בתכונותיו הנהדרות ואף אגוז המוסקט שמסייע לשיפור הזיכרון והריכוז, מאפשר לייעל את תפקוד מערכת העיכול ומחזק את המערכת החיסונית. נוסף לכך, תבלין הציפורן מסייע לבעיות עיכול שונות ואף יכול לעזור בשמירה על עצמות חזקות.

לאילו מאכלים התערובת משמשת?

באמצעות בהרט ניתן לתבל מאכלים רבים כמו תבשילי בשר שונים, קובה עיראקית, קבב, אורז, מקלובה, עופות וקציצות.

קייג'ון

כשהגיעו המתיישבים הצרפתים במאה ה-18 לניו אורלינס הם הביאו עמם תערובת תבלינים קריאולית שנקראת קייג'ון. התערובת מורכבת מפלפל לבן, פלפל שחור, פלפל קאיין, שום, פפריקה, בצל ולעיתים גם חרדל, כמון ועשבי תיבול שונים. התערובת המאופיינת בצבעה האדום, מעניקה למאכלים את הגוון המיוחד. מעבר לזה, תערובת קייג'ון מכילה שום.

לאילו מאכלים התערובת משמשת?

בתערובת הייחודית הזו ניתן להשתמש בבישול עופות, מרקים, בשרים ודגים ואף לתבל עמה תפוחי אדמה אפויים ותבשילי אורז.

תערובת גראם מסאלה

תערובת התבלינים "גראם מסאלה" היא תערובת מהמטבח ההודי. לתערובת זו קיימות כמה גרסאות שונות ובה ניתן למצוא כוסברה, ציפורן, כורכום, זרעי הל, קינמון, כמון, אגוז מוסקט, עלי דפנה ופלפל שחור. בחלק מסוים מגרסאות התערובת יהיו גם זעפרן וזרעי חרדל. פירוש שמה של התערובת הוא "תבלין חם" וזאת משום שמרכיביו נחשבים כמחממים את הגוף.

לאילו מאכלים התערובת משמשת?

תיבול באמצעות גראם מאסאלה יכול להיעשות בתבשילי אורז הודיים, ירקות בתנור, תבשילי עדשים, עוף מסאלה וקציצות. את התערובת מומלץ להוסיף בשלבים הסופיים של הבישול על מנת להפיק ממנה את המיטב.

תערובות התבלינים השונות יכולות להימצא במגוון וריאציות, הן מבחינת סוגי התבלינים המצויים בה והן מבחינת הכמויות היחסיות ביניהם. דבר אחד בטוח, התערובות הללו משדרגות את האוכל ומאפשרות לנו ליהנות ממאכלים מזינים וטעימים במקביל.

בטח תשמחו להכין גם: