מתכונים קלים טיפים והגיגים מתכונים טעימים למסעדה כשרה

מתכונים טעימים למסעדה כשרה

מאת אסף כהן

בואו נדבר גלויות, במרבית המקרים אוכל לא כשר יהיה יותר טעים מאוכל כשר. בחיפוש שערכנו במדריך מישלן העדכני למסעדות הטובות ביותר בעולם לא הצלחנו למצוא אפילו מסעדה כשרה אחת. מה לעשות, השפים בצרפת לא ממש סופרים את הגדי בחלב אמו ופירות ים זה לא כשר, אבל טעים.

האתגר של שף במסעדה כשרה בתל אביב והדרך שלו לגשר על המגבלות הקולינריות שהכשרות כופה ולפתח מתכונים כשרים טעימים מורכבת יותר מהדרך של שף במסעדה שאינה כפופה למגבלות של כשרות מהדרין.

מסעדות כשרות זולות וטובות

כשמדובר במסעדות פשוטות שמגישות אוכל ביתי מבושל, לפעמים אפילו על טהרת האוכל היהודי, לא חסרות מסעדות כשרות שמציעות אוכל כשר נהדר. אבל בדרג העליון של המסעדות משהו קורה ובמרבית המקרים המסעדות הכשרות נושרות מהצמרת הגבוהה. מסעדת בשרים כשרה במרכז היא ממש נכס, קיימות מעט כאלו, לאוכלי אוכל כשר מהדרין קיימת אופציה מושלמת במתחם התחנה בתל אביב.

מסעדות כשרות שמנסות לשחק במגרש של המטבח הצרפתי או האיטלקי כמעט תמיד ימצאו את עצמן בעמדה נחותה ביחס למסעדות בסגמנט הזה שלא פועלות תחת המגבלות שכשרות מהדרין מייצרת: אין להן בעיה להשתמש בחומרי גלם מקוריים שמן הסתם לא עברו פיקוח כשרות, או בחומרי גלם לא כשרים בעליל כמו פירות ים, וכמובן, הן חופשיות לערבב בשר וחלב שהוא מרכיב יסודי במטבחים העשירים של מרכז וצפון אירופה.  המסעדות הכשרות הטובות באמת מצליחות להימנע מהמלכודת הזו ולפתח מתכונים כשרים טעימים עם טוויסט אישי.

גם לציבור שומר הכשרות מגיע גורמה

למרות התחושה שהחברה הישראלית עברה תהליך חילון עמוק, לפחות ארבעים אחוז מהציבור היהודי בישראל שומר על כשרות במידה כזו אחרת. רבים לא ייכנסו למסעדה שלא מחזיקה בתעודת כשרות. כשזה מגיע למסעדות עלית לציבור הזה אין הרבה אופציות טובות. אחת המסעדות שכן מצליחה לעמוד באתגר ולספק מזון איכותי שהוא גם, כשר למהדרין, היא מסעדת רג'ינה במתחם התחנה המתחדש בצפון יפו.

התפריט של רג'ינה מצליח להציג מקבץ מרשים של מתכונים כשרים מוצלחים. ברג'ינה מראש בחרו להתרחק מהמלכודת שמניחים המטבח הצרפתי ודומיו למסעדות כשרות, ובחרו לפעול בטריטוריה של המטבח הים תיכוני, שמבחינת חומרי גלם ומסורות קולינאריות מתאים יותר לעבודה במסגרת כללי הכשרות. מצד שני רג'ינה אינה 'מסעדה ים תיכונית' במובן המקובל. היא לחלוטין פועלת בטריטוריה של מה שנקרא – מסעדת שף.

פיוז'ן ים תיכוני יהודי

המרכיב הים תיכוני העיקרי הם חומרי הגלם המקומיים – ירקות העונה, טחינה, שמן זית והרבה דגה מקומית שמגיעה ישר מרציפי הדייגים בנמל יפו. אלה מתמזגים בתפריט למנות כמו – דג מרוקאי פיקנטי עם חומוס וירקות. ברג'ינה לא רואים בכשרות מגבלה ומרגישים את זה. גם המונח 'אוכל יהודי' לא מרתיע את ציפי וניר שפריר שעומדים מאחורי המסעדה, לכן לא מפתיע שאחת המנות האהובות פה היא הוואריאציה המקומית על נזיד גולאש.

בטח תשמחו להכין גם: