מתכונים קלים טיפים והגיגים איך לתחזק ולשמור על סכין השף שלך?

איך לתחזק ולשמור על סכין השף שלך?

מאת אסף כהן

אחת הרכישות החשובות שעושה כל בשלן חובב או מקצוען – זו רכישת סכין שף טובה. סכין כזו, ואני לא מדבר על סט "סכיני שף" ב20 ₪ כולל דמי משלוח, עולה כמה עשרות עד כמה מאות שקלים טובים ואמורה לשמש אותנו לפחות 10 שנים, אם לא לכל החיים. אבל, כמו שאמר מורי ורבי השף איציק פיינשטיין כששאלתי אותו איזו סכין כדאי לי לקנות: "סכין ב50 שקל וסכין ב2000 שקל – אם הן נופלות הן נשברות וצריך לקנות חדש". כלומר, לא משנה איזו סכין שף תבחרו לכם (ותאמינו לי שיש מבחר עצום של סכינים מעולות) – אם לא תתחזקו אותן כמו שצריך – חבל על הכסף.

אז איך מתחזקים סכין שף?

סכין שף דורשת תחזוקה רבה ולעיתים קצת מעיקה אבל מצד שני – רק טיפול נכון בסכין יאריך את חייה וישפר את ביצועיה.

אחסון נכון

אחסון נכון של הסכין במטבח שלכם הוא עניין חשוב מאין כמוהו. בתור התחלה – לא מאכסנים את הסכין סתם כך במגירת הסכו"ם. מדוע? כידוע, סכין שף היא גדולה וחזקה – והשארתה חשופה בתוך מגירה זה עניין מועד לפורענות ומספיק שהילד ידחוף את היד להוציא כפית יגע בלהב הסכין והתוצאות לא נעימות… גורם נוסף הוא עניין החיכוך. להב הסכין הוא חד ועדין ואחד הגורמים העיקריים לקהות הלהב זה התחככות להב הסכין עם מתכת אחרת.

אז איך מאכסנים נכון?

הכי טוב והכי רצוי – לקבוע מגנט סכינים על הקיר. זהו פס מגנטי חזק אשר מוצמד במסמרים לקיר ואליו "מדביקים" את הסכינים ובצורה כזו הסכינים לא נו

געות בשום סכין אחרת, והן מוכנות לעבודה באופן מיידי. במידה ואין אפשרות לשים מגנט, ניתן לקנות כיסויים מיוחדים לסכינים ולאחסן אותן בתוך הכיסוי. כך הלהב לא יסתובב חופשי, והסכין תישמר בתוכו. גם כָן סכינים העשוי עץ יעשה את העבודה, אף כי לטעמי זה לא נוח (בעיקר כי כשיש הרבה סכינים קשה לזהות את הסכין הרצויה באופן מיידי)

ניקוי הסכין

כפי שכתבנו קודם – להב סכין השף הוא מאוד עדין ודורש טיפול נכון. מה גם שתהליך ניקוי לא נכון עלול לגרום לפציעות…

סכין שף בשום אופן לא שמים במדיח לניקוי. מלחי הניקוי וחומרי הניקוי השונים פשוט משמידים סכינים, הם מחלישים את הלהב, מכתימים אותו ופוגמים בשלמות הסכין. כמו כן – רצוי מאוד שלא להשאיר את הסכין מלוכלכת ולנקות מאוחר יותר – כיוון שהלכלוך יתייבש על הסכין ויקשה על הניקיון.

אז איך מנקים סכין שף כמו שצריך?

קודם כל רצוי לנקות מיד לאחר השימוש. שוטפים אותה במים ומנקים עם ספוג רך או סקוטש רך מאוד ספוגים בסבון כלים רגיל. את להב הסכין מנקים מהצד הכהה ולעולם לא מהלהב על מנת שלא להחתך. פשוט אוחזים את להב הסכין עם הספוג משני הצדדים ומשפשפים בעדינות מעלה ומטה. מכיוון שמנקים את הסכין מיד לאחר השימוש – לא אמור להיות לכלוך דבוק וקשה על הסכין והיא תתנקה בקלות. את החלק החד של הסכין מנקים בעדינות ולאט ולעולם לא משפשפים – חבל על האצבעות.

לאחר הניקוי – שוטפים במים ומיד מייבשים באמצעות נייר מגבת או מגבת רגילה טוב טוב. גם אם כתוב לכם על הסכין "אל – חלד" – אם תאחסנו אותה רטובה או תשאירו אותה לייבוש – הקורוזיה תופיע מהר מאוד. ייבשו את הסכין ואחסנו אותה מיד לאחר השימוש.

טיפ: חשוב מאוד לנקות גם את ידית הסכין ונקודת החיבור שלה עם הלהב. רבים נוטים להזניח את המקומות האלו – והם מצבור נפלא לחיידקים…

השחזת הסכין

הסכין המסוכנת ביותר היא סכין לא מושחזת מהסיבה הפשוטה שעל סכין לא חדה אין לנו שליטה בזמן החיתוך – והיא עלולה לטייל לנו על המזון במקום לחתוך אותו – וזה מאוד מסוכן. לכן חשוב להשחיז את הסכין לפחות פעם בשבוע (אם הסכין נמצאת בשימוש קבוע). ניתן לבדוק את חדות הסכין ע"י "מבחן העגבנייה" – לוקחים עגבנייה מהמקרר, מניחים אותה על קרש, מניחים עליה את להב הסכין ומסיעים אותו בעדינות על העגבנייה. אם הסכין לא חותכת את העגבנייה – היא זקוקה להשחזה. היום יש בשוק מבחר מוצרי השחזה מעולים לסכינים במחירים טובים, אז רכשו לעצמכם מתנה לחג…

 

בטח תשמחו להכין גם: